18 Kasım 2015 Çarşamba

ÇİZGİ FİLM BAYRAMI 2015

TÜRKÇE 
(For English see "Hand-Drawn Animation Day 2015",
18 Kasım-November 2015.)


Biki'yi Bilkent Üniversitesi'nde ders notlarında ve deneme canlandırmalarında kullanmak için tasarlamış, bu keyifli yürüyüşü de o yıllarda yapmıştım. (1992-95 arasında bir zaman!) Çizgi canlandırmanın özündeki özgür ruhu güzel ifade ettiği için bu yılki bayram mesajıma eklemeye karar verdim.


Steamboat Willie, 1928
18 Kasım 1928'de Miki Fare ilk defa seyirci karşısına çıktı. Steamboat Willie isimli film aynı zamanda senkronize sesli ilk çizgi film sayılır. Ve Miki çizgi canlandırmayla o kadar özdeşleşti ki "her filmden önce renkli Miki" ifadesi her türlü kısa çizgi filmi içeriyordu.

"Üç boyutlu" bilgisayar canlandırmasının elle yapılan çizgi geleneğini köşeye sıkıştırdığı günlerde "Çizgi Film Bayramı" diye birşey düşünmüştük. Zira yaratılan hava, çizginin artık devrini doldurduğu, üç boyutlu bilgisayar grafiğinin onun yerini aldığı şeklindeydi. Ünlü Walt Disney şirketi bile kendi geliştirip yaydığı geleneğe ihanet ederek onyıllardır dünyanın seyrettiği filmleri gerçekleştirmiş olan seçkin kadrosunu tasfiye etme yoluna gitti. 

Ben çizgi canlandırma tekniğini başlıbaşına bir gelenek olarak görüyorum ve üç boyutlu bilgisayar tekniğini bilgisayarın imkânlarının bize kazandırdığı yeni, bambaşka bir medyum addediyorum- bana göre ne biri öbürünün gelişmiş hâli, ne de öbürü diğerinin iptidai şeklidir. Klasik müzik, caz ve rock birbirlerinden ne kadar farklı ve yine de ayrı ayrı geçerliyse, ve hatta bazen de kaynaşırsa, bunlar da öyle! Onun için sadece elle yapılan çizgi film geleneğini kutlamak için "Çizgi Film Bayramı"nı önermiştik, tarih de "Miki" filminin seyircisiyle ilk defa buluştuğu 18 Kasım olacaktı. (Üç boyutlu bilgisayarcılar ve "stop-motion"'cular da kendi günlerini yapıp kendi sanatlarını tanıtabilirler!

Rıdvan Çevik 18 Kasım 2005'de Eskişehir Anadolu Üniversitesi'nde ilk kutlamayı gerçekleştirdi, ben de 2006'da İstanbul Maltepe Üniversitesi'nde kutlamaya başladım.
2006 yılı Çizgi Film Bayramı, solda Rıdvan Çevik'ten Eskişehir Anadolu Üniversitesi'nde 2nci bayram için afiş, sağda benim aynı sene Maltepe Üniversitesi'ndeki ilk kutlama için çizdiğim.

Kutlamalar öğrenciler ve yakın çevredeki meslekdaşlar arasında rağbet gördü. Sanki birşey yakalamıştık!

İllüstrasyon benim, renkler Lâle Özgür
Ne var ki ilgili okulların idareleri sahiplenmedi. 2009'daki Maltepe Üniversitesi etkinliği her tekniği kapsayan bir kutlamaya dönüştürüldü ("Animation Celebration") ve tarihi ileriye atıldı (1-4 Aralık). Ben ve Lâle o yıl yine de
tam gününde kutlamamızı yaptık, yakın arkadaş çevremizdeki meslekdaşlarımız da bizi yanlız bırakmadılar. 

 2009 Çizgifilm Bayramı için tasarımım. 
(Renkler Lâle Özgür.) Bunu A4 fotokopi olarak
çoğalttım. Sağ üstte üniversitenin
iki hafta sonraya kaydırdığı
ve "Animation Celebration" diye adlandırdığı 
etkinliği tanıtan 
ve tam boy poster olarak basılan tasarım. 

O tarihten sonra "Çizgifilm Bayramı"'nı sadece kişisel mesajlarla kutladım, evde de bir iki klasik film seyrettim. Zaten okuldan da ayrılmıştık. Fikir yurtdışındaki meslekdaş arkadaşlarımız tarafından da benimsenmemişti. Nihayet ben de unuttum. Bu blog'da da sadece iki kere bahsetmişim (Bkz. "Çizgi Film Bayramı", 18 Mart 2010 ve "Çizgi Film Bayramı", 18 Kasım 2013).

Derken geçen sene (2014) 18 Kasım'da yurt içinden ve dışından, meslekdaş olan ve olmayanlardan bana kutlama mesajları geldi ve çok duygulandım. O günün akşamı arkadaşlarımız Erhan ve Leyla Gezen'in evinde toplandık. Murat Çelik ve eşi Ceylan da vardı. Erhan'la Murat "hocalarına" çalışmalarını gösterdiler, onlarla ifthar ettim.  (Erhan Gezen için bkz: http://erhangezen-animator.blogspot.com.tr, Murat Çelik için bkz: muratcelik's videos on Vimeo.) O akşam hayatım boşa gitmemiş gibi hissettim. Leyla o anı görüntüledi.

Murat Çelik ve Erhan Gezen'le Çizgifilm Bayramı'nı kutluyoruz, 18 Kasım 2014.

Geçen bayramdan beri bir acı olay Sheridan College'de canlandırma öğrencisiyken öğretmenim olan ve yakın tarihe kadar yazıştığım James ("Jim") Macaulay'i kaybetmemiz oldu. (Bkz. "James Macaulay", 7 Nisan 2015.) Bu vesileyle eski okul arkadaşlarıyla ve diğer mezunlarla bir iletişim başladı.

Bir sene boyunca çizgifilmle içiçe geçmiş hayatımızdan çok güzel karşılaşmalar  da oldu- Walt Disney Paris'ten tanıdığımız Oliver Acker Haziran'da İstanbul'a geldi. (Bkz: http://Oliveracker.me) Fenerbahçe Parkı'nda ve evimizde güzel bir gün geçirdik.

Oliver İstanbul'da,
Haziran .

Disney filmlerine olan büyük sevgisi nedeniyle o zamanlar yeni doğmakta olan reklamcılığa giren ve senelerce kopistlik/renklendirme yapan son derece renkli kişilik Nurten Abla (Nurten İz) Eylül'de evimizde beliriverdi- 28 yıl aradan sonra! Çok tatlı bir ziyaret oldu. Seksenlerine vardığına kimse inanmaz; onun tükenmez genç ruhu bizi de canlandırdı. 



Nurten Abla'nın sürpriz ziyareti- 
Eylül 2014.

Arkadaş ve meslekdaşmız (ve bir zamanlar stajyerimiz) Rıdvan Çevik bizi "Hareketin Karikatürü" temalı sergisinin
açılışına davet etti, biz de Eylül'de kalkıp Eskişehir'e gittik. Odunpazarı'ndaki "Karikatür Müzesi"'nde sergilenen ve çizgi film çalışmaları için yaptığı canlandırma çizimlerinden oluşan sergisi çizgi filmi bir sanat olarak tanıtma yolunda güzel bir efordu. ("Çevikçizgifilmci" Rıdvan'ın çalışmaları için bkz. çevikçizgifilmci.blogspot.com )
 


"Çevikçizgifilmci"
Rıdvan Çevik
Eskişehir Odunpazarı'ndaki
"Karikatür Müzesi"'nde
kendi canlandırma çalışmalarından oluşan
"Hareketin Karikatürü' sergisinin
açılışında,
30 Eylül 2015.
    


Maltepe üniversitesinde en iyi öğrencilerimizden (aynı zamanda balerin) Merve Atılgan bizi ziyaret etti. Çok iyi, çok üretken bir illüstratör olmuş, hem çok farklı stillere de hakim- kendini mükemmel yetiştirmiş, ulaştığı ileri noktada bizim de katkımız olduğunu düşünerek sevindik, gururlandık. (Bkz: https://www.behance.net/mervmee

 Merve (sağda) Lâle'yle, kucağında çalışmalarından örnekler. Ekim 2015.

Şimdi de bir aile meselesini çözümlemek için Amerika'dayız. Gelmişken öğrencilik yıllarımdan, Sheridan College
canlandırma bölümünden okul arkadaşım David Nethery ile
biraraya geldik ve uzuuuun uzun sohbet ettik, bu kadar zaman sonra lâfın sonu gelmedi. Onunla da en son 33 sene önce görüşmüştük. 

Eski arkadaşım David Nethery,
Kasım 2015'te
Atlanta'daki buluşmamızda.
 

Şimdi Amerika'dayız ya, Florida'da Walt Disney World'ı ziyaret edeceğiz- Çizgi Film Bayramı'nı hemen müteakiben, sadece dört gün farkla!

Bütün arkadaşlarımızın Çizgi Film Bayramı'nı bilvesile kutlarız. Bugün çizgiyle yapılmış bir canlandırma seyredin- başka hiçbirşeyi seyretmezseniz Glen Keane'in 2015'den bu yeni çalışmasını!

Ve ne kadar özel birşey olduğunu hatırlayın!